קדיש לעילוי נשמה

kadish-hover

ידוע מעלת קדיש הנאמר מידי יום כמעלה גדולה לעילוי נשמת הנפטר, ישנה נחת רוח עצומה לנפטר כאשר אומרים קדיש מידי יום לעילוי נשמתו. הנחת רוח הגדולה היא לא רק אמירת הקדיש אלא מתווספת לכך גם עניית ״אמן יהא שמיה רבא״ של השומעים שעושה לנשמת הנפטר נחת רוח גדולה בשמים ומעלה את נשמתו.

אם אתם מכירים חבר, ידיד, קרוב משפחה או כל אדם שאין מי שיאמר עליו קדיש, או אם אין באפשרותכם לומר קדיש במהלך שנת האבל או ביום השנה, או לחילופין – אם ברצונכם שאנשים נוספים יאמרו את הקדיש, אנחנו בנחת רוח נאתר עבורכם את האדם המתאים לאמירת קדיש בעבור נשמת יקירכם, ביום השנה ובשנת האבל כולה.

במידה ותהיו מעוניינים בכך, תוכלו לשמור על קשר עם האדם האומר קדיש לעילוי נשמת יקירכם.

talit

לאמירת קדיש צרו איתנו קשר כעת!

אפשר גם בטלפון ובוואצאפ

קדיש לעילוי נשמה: מסורת של זכרון, חיבור ומשמעות

כשאנו מאבדים אדם יקר לנו – בין אם אב, אם, בן או חבר – עולה בתוכנו רצון עמוק ונוגע: להנציח, להזכיר ולהמשיך את ההילה הרוחנית שממנה נובעת נשמתו. אחת הדרכים החזקות לעשות זאת היא באמצעות קדיש לעילוי נשמתו – תפילה עתיקה, שבה כל המילים הן מחווה של אהבה, זיכרון ושאיפה להקל על נשמת הנפטר בעולם הבא.

מה זה קדיש?

הקדיש הוא מהתפילות הקדומות והמרגשות ביותר במסורת ישראל. הוא נחשב לאבן יסוד בסידור התפילה, אך אולי יותר מכל – הוא ביטוי עמוק לקשר שבין החיים למתים, בין עולם זה לעולם הבא. אף שהוא נאמר במסגרת של אבלות וזיכרון לנפטרים, עיקר תוכנו אינו מדבר על המוות כלל – אלא על החיים, על האמונה בתקומה ועל רצון להגדיל את שם ה' בעולם. לפי המסורת, כאשר נאמר קדיש על־ידי לומדים בלב פתוח, הנפטר מקבל "זכויות" ותיקון רוחני, ואם התפילה נאמרת במניין – ההשפעה על הנשמה נעשית באופנים רוחניים מעצימים. 
המילים הפותחות את הקדיש – "יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא" – הן קריאה לשבח שמו של הקדוש ברוך הוא. קריאה זו נולדת מתוך כאב, אך איננה מבטאת יאוש אלא אמונה. המילים "בְּעָלְמָא דִּי בְרָא כִרְעוּתֵהּ" – שפירושן: "בעולם שברא כרצונו" – מדגישות את האמונה שבבריאה יש סדר ותכלית, גם כאשר אנו חווים חוסר, שבר ואובדן. הקדיש לא מדבר על המת, אלא דווקא על החיים – על תקוות הגאולה, על רצון לראות שלמות בעולם, על ההכרה שגם בעומק השבר אנחנו ממשיכים להאמין ששמו של ה' יגדל ויתקדש.

Kadish
אם הקדיש במניין – ההשפעה על הנשמה נעשית באופנים רוחניים מעצימים. 

נוסח הקדיש והוראות לשון – ארמית ונוסחים עיקריים

אחד המאפיינים הייחודיים של תפילת הקדיש הוא השפה הארמית שבה הוא נאמר. בעידן שבו רוב התפילות נאמרות בעברית, הבחירה בארמית – השפה המדוברת של העם בזמן חז"ל – מעידה על רצון שהתפילה תהיה נגישה לכל אחד ואחת. המילים הארמיות, שבחלקן נשמעות כמעט מסתוריות, מקפלות בתוכן עומק פיוטי שלא תמיד דורש הבנה מילולית – אלא פתיחות של לב וקשב של נשמה. לצד השפה, קיים גם מגוון של נוסחים, וכל קהילה שמרה על הגייה מסורתית ייחודית לה. בין הנפוצים נוכל למצוא:

  • נוסח אשכנז – שגור בעיקר בקרב יוצאי אירופה ומאופיין בפשטות ובהטעמה ברורה.
  • נוסח ספרד – שנפוץ אצל קהילות חסידיות ואשכנזים המתפללים לפי האר"י.
  • נוסח חב"ד – הדומה במבנהו לספרד אך כולל דקויות הגייה שנמסרו במסורת הלימודית החב"דית.
  • נוסח עדות המזרח – בשפה עשירה וקולית, עם רגש מזרחי שמעניק תבלין פיוטי לקדיש.
  • ויש גם נוסחאות ייחודיות פחות מוכרות כמו נוסח תימן או נוסח איטליה העתיקה.

 

במהותם, כל הנוסחים שומרים על שלד אחד ויחיד: שבח והגדלת שמו של ה', בקשת שלום על עם ישראל, וחתימה של בקשה להתקבלות התפילה. ההבדלים בנוסח הם לעיתים שינוי של מילה אחת או סדר פסוק, אך לא במהות.

הבסיס הרוחני וההלכתי: מה המשמעות של קדיש עילוי הנשמה?

ביסוד המושג "עילוי נשמה" טמונה אמונה עמוקה שמלווה את עם ישראל מדורי דורות: גם לאחר שהאדם עוזב את העולם הזה, נשמתו ממשיכה לחיות ולהתפתח בעולם אחר — עולם של אמת, רוח ונצח. הנשמה איננה דבר נעלם או מתאיינת, אלא ישות רוחנית מתקדמת, אשר זקוקה להכוונה, לזכויות ולמזון רוחני – בדיוק כפי שגוף חי זקוק למים ומזון.
אמירת הקדיש נושאת בתוכה את הכוח להעלות את הנשמה מדרגה רוחנית אחת לשנייה, ממש כמו מעלית שנפתחת רק כאשר נאמרות מילים של אמת, כוונה ואמונה. כאשר יהודי אומר "יתגדל ויתקדש שמיה רבא", הוא אינו רק מדבר על האלוקות – הוא בפועל מזכה את הנפטר. לפי הקבלה, עצם ההשתתפות בקידוש שם שמים מול ציבור, ובפרט על-ידי בן או קרוב, הופכת למקור של רחמים עבור הנשמה בעולם העליון.
חז"ל מלמדים שכאשר אדם נפטר, נשמתו עוברת תהליך ברור של דין ובחינה. במהלכו, כל זכות שנעשתה בשמו, כל מעשה טוב שנעשה בזכותו – הופכים למטבע של חסד בעולמות העליונים. הקדיש הוא אחת הזכויות החזקות ביותר שאפשר לשלוח לנשמה: הוא איננו תיאור חייה, לא מילים על פועלה, אלא מפעל רוחני ממשי שנעשה כעת עבורה.
פעולות נוספות כמו הדלקת נר נשמה, קריאת אזכרה, אמירת תהילים, או לימוד משניות לעילוי נשמה לפי אותיות שמו של הנפטר, כולן חלק ממערכת אחת של "הענקת חיים לנשמה". כל אחד מהן מאיר פינה אחרת במסע הרוחני של הנשמה בעולם העליון – אך הקדיש, בגלל עוצמתו הציבורית והטקסט הפיוטי שבו, נחשב כפעולה בעלת עוצמה מיידית, חד-משמעית ומקיפה.

הדלקת נר לעילוי נשמה
פעולות נוספות כמו הדלקת נר נשמה, קריאת אזכרה, אמירת תהילים, או לימוד משניות לעילוי נשמה לפי אותיות שמו של הנפטר, כולן חלק ממערכת אחת של "הענקת חיים לנשמה".

מועדי אמירה: מתי ואיך אומרים קדיש לעילוי נשמה?

שנת האבל – י"ב חודשים של קשר ותיקון

התקופה שמתחילה מהפטירה ונמשכת עד יום השנה נחשבת לזמן שבו הנשמה עוברת תהליכים של דין ורחמים, מיון והתקדשות בעולמות העליונים. הקדיש שנאמר בכל אחת מהתפילות – שחרית, מנחה וערבית מוסיפה אור לזיכוי הנשמה. אמירת קדיש במשך כל שנת האבל נועדה לשמור על רצף חיבור יומיומי, גם כאשר האבלות בפועל מתפוגגת מעט. מי שאומר קדיש יום אחר יום – לא רק מזכה את הנפטר אלא גם את עצמו: הוא מתרגל להתייצבות, נאמנות, תפילה, התחייבות. בכך נוצר רצף של זיכרון חי – לא כואב בלבד, אלא כזה שמחייה ומנחם.
יש הנוהגים להפסיק את אמירת הקדיש לאחר 11 חודשים, בעיקר כשמדובר בהורים, וזאת מתוך ענווה – כדי לא לרמוז חלילה שהנפטר נזקק לשנה שלמה של זיכוך. אך הדבר משתנה לפי מנהגי קהילות, וראוי להיוועץ ברב לפי המנהג המשפחתי.

יום השנה – יארצייט: שערים פתוחים של רחמים

היארצייט הוא היום שבו נשמת הנפטר חוזרת ועולה למקומה העליון בשנה שאחר הפטירה. יום זה נחשב לבעל סגולה מיוחד, שכן שערי שמים נפתחים באותו יום, והקדיש שנאמר בו מתקבל ברצון וברחמים מרובים. רבים מקפידים לומר קדיש בכל שלוש התפילות – שחרית, מנחה וערבית – כאשר לעיתים מוסיפים גם קריאת פרקי תהילים, אמירת "אל מלא רחמים", ולימוד משניות או שיעור תורה קטן שנערך לעילוי נשמה. יש הנוהגים להדליק נר נשמה מיוחד בליל היארצייט, כהכנה רוחנית ליום של זיכרון וחסד.

ימים מיוחדים בשנה: הזדמנויות קטנות עם השפעה גדולה

מעבר לימי האבל וליארצייט, ישנם זמנים נוספים לאורך השנה שבהם נהוג ואף מומלץ לומר קדיש, גם אם רק כאקט נוסף של זיכרון או עילוי נשמה:

  • מוצאי שבת נחשב לפי הקבלה לשעת רצון מיוחדת. השבת מסתיימת, נשמות עולות חזרה למקומן, והקדיש שנאמר אז נשמע באוזן רוחנית נקייה יותר.
  • שבת קודש עצמה היא זמן של נחת ושל מנוחה – נשמה יתירה שורה על האדם, והקדיש הנאמר בה מעורר תחושת הוד והשראה. גם אם המתפלל אינו שומר שבת במלואה, עצם ההגעה לבית הכנסת ואמירת קדיש בשבת נחשבת לזכות גדולה.
  • חגים ומועדים, ובמיוחד שלושת הרגלים – פסח, שבועות וסוכות – הם זמנים שבהם משפחות רבות מתכנסות, ובמילא מתאפשרת אמירת קדיש תוך השלמת מניין, או במהלך תפילות יזכור שמתקיימות ברבים. הזיכרון משתלב באווירת החג, והקדיש נאמר לא מתוך שבר, אלא מתוך חגיגת המשך החיים.
  • ט’ באב – יום של חורבן ואבל לאומי, אך גם יום שמתאים במיוחד להתחבר בו לאבלות הפרטית שלנו. אמירת קדיש ביום זה נושאת עמה מטען רגשי עמוק במיוחד.
  • הדלקת נרות נשמה – בפרט בזמנים של יזכור (בשמחת תורה, שביעי של פסח, שבועות ויום הכיפורים), היא מנהג קדום ומרגש. הקדיש שנאמר לאחר מכן מצטרף אל אור הנר, והופך לפסיפס של מילים, אש וזיכרון.
jewish-cemetery
בבית העלמין, שבו שורה אווירה של קדושה ותפילה, נשמות קרובות יותר לשורשן, והקדיש הנאמר שם פועל לא רק כתפילה – אלא גם כמעשה של תיקון עמוק יותר.

מי אומר: ספקטרום של מדברים

אחת השאלות השכיחות סביב אמירת קדיש היא – מי באמת צריך לומר אותו? מי ראוי לכך?
לפי ההלכה, מי שמחויב בעיקרו לומר קדיש הוא הבן של הנפטר – זו מצוות כיבוד אב ואם שנמשכת גם לאחר המוות, ומקבלת ביטוי עמוק באמירת קדיש יומיומי. לכן, ילד של נפטר – ואפילו אם הוא כבר אדם מבוגר בעצמו – נחשב כ"יתום" כל עוד הוריו אינם איתו, והוא זה שאמור לומר את הקדיש ולזכות את נשמת אביו או אמו. גם נכדים, במקרים מסוימים, אומרים קדיש כאשר אין בנים זכרים או כשיש סיבה מוצדקת לכך. זוהי זכות גדולה, ויחד עם זאת – לא בלעדית.
לא תמיד יש בנים שיכולים או מעוניינים לומר קדיש. לפעמים מדובר בקושי רגשי – הפרידה טרייה, הלב מלא כאב, והדיבור פשוט לא יוצא. יש שאינם מרגישים בנוח בבית הכנסת, יש שאינם שומרי מצוות או מרוחקים מהמסורת, ולעיתים פשוט אין מי שיאמר. בדיוק כאן מתגלה היופי שבמסורת היהודית – הקדיש פתוח לכל לב יהודי שמוכן לשאת את התפילה הזו.
אפשר בהחלט למסור את אמירת הקדיש לתלמיד חכם או לצרף את שם הנפטר כפי שאנו עושים בעמותת נחת רוח שבמסגרתה לומדים וקוראים קדיש עבור מי שלא יכולים לעשות זאת בעצמם. הדבר החשוב ביותר שצריך לדעת הוא שאין שום מניעה שאדם שאינו קרוב משפחה יאמר קדיש על נשמה של אדם אחר. להפך – במסורת ידוע שכאשר אדם זר אומר קדיש מתוך חסד טהור, מתוך רצון להעניק ולא לקבל דבר בתמורה – הוא זוכה ל"מצווה שאין לה שיעור", ואותו קדיש עשוי להעלות את הנשמה למדרגה גבוהה מאוד. מדובר במעשה של חסד של אמת – חסד שאין בו אינטרס, שממנו נבנה עולמו של חסד אמיתי.
בדורנו, רבים בוחרים לשלב בין גישות. לעיתים בן המשפחה אומר קדיש בימים שהוא מצליח להגיע לתפילה, ובימים אחרים – מוסר את האמירה לתלמיד חכם או לישיבה שמקפידה על כך בקביעות. זו איננה פשרה, אלא שותפות: מעשה של אמת שמאפשר להמשיך לקיים את הזיכרון לאורך זמן, מתוך נאמנות ונוחות גם יחד.

תפילות נלוות – תהילים ומשניות לעילוי נשמה

כדי להעניק ערך עשיר לנשמה ולא רק לקרוא זיכרון חוזר, מומלץ לשלב עם קדיש גם קריאת תהילים ותהילים לפי אותיות השם. לדוגמה, קריאה של פרקים כמו ל"ג, קיט, צ"א וכו', בהתאמה לשם הנפטר; או אפילו תפילת "יהי שם ה'" בסיום כל פרק. אפשר לשלב גם משניות לעילוי נשמה, שמודגשות לפי אותיות השם (גם אם מדובר באותו שם שבו משתמשים לקבל הקדיש). את המשניות משלבים אחרי הקדיש, ויש היושבים יחד וללמוד קטע קטן, מתוך כוונת "להנחיל" עכשיו וגם השבוע במשך השנה. השילוב הזה, חזק יותר מקדיש, ומביא איתו חיבור עמוק בין תורה ודיבור, ובין המת לאלו החיים.

פוסטים אחרונים

נחת רוח - לוגו

מוזמנים ליצור קשר בכל עת!

אפשר גם בטלפון ובוואצאפ